Wat je op een Vastendag NIET mag eten

Uiteraard kun je eten wat je wilt, tot je caloriegrens, maar hier zijn een paar dingen die velen op hun vastendagen vermijden.

Fruit en vruchtensap

Uitgeperste veel onbewerkt fruit kan je bloedsuikerspiegel uit balans brengen door hun natuurlijke suikers, je kunt rond 11 uur ‘s ochtends hongeraanvallen krijgen en dat wil je niet. De beste uitzonderingen zijn verse aardbeien, bosbessen en frambozen. Ze geven niet die heftige suiker stoot, maar hebben een intense smaak. Buiten het seizoen is zacht rood fruit uit de diepvries ook prima, vooral bosbessen en frambozen zijn lekker.

Geraffineerde koolhydraten

Vooral wit brood, aardappelen in witte rijst bevat veel koolhydraten die je als reactie waarschijnlijk weer honger geven. Complexe koolhydraten, broodjes met zaden, bruine rijst in zoete aardappelen hebben dat effect minder, maar als je binnen de calorieën van je vaste dag wilt blijven, mag je hiervan maar kleine porties.

Een hulpmiddel bij het zoeken naar voedsel dat je suikergehalte niet laat pieken, is de glykemische index (GI), die aangeeft hoe snel verschillende producten in de bloedbaan worden omgezet in suiker. Niet alleen basis voedingsstoffen variëren komen de verscheidenheid in zelfde bereiding wijze van bijvoorbeeld aardappelen heeft een dramatisch effect. Zo zorgen gekookte aardappelen voor een veel lagere piek dan gepofte. Ik heb een paar links over de GI in het bronnen deel gezet. Maar bedenk dat het enorm gaat wat voor jou werkt. Er is een 5:2 lid die zweert bij een kleine gepofte aardappel als hoofdgerecht op een vastendag!

Alcohol

Alcoholische dranken bevatten veel calorieën, verzadigen niet in kunnen op een lege maag ook je wilskracht ondermijnen. Tijd om te biechten. Het is niet iets om trots op te zijn, maar van mij is bekend dat ik 100 calorieën spaar voor een glas wijn als ik naar de kroeg ga. Uiteraard kun je beter niet regelmatig 20 procent van je calorieën in de vorm van alcohol nemen, maar wijn en zeker droge champagne of cava kan een prima opkikker zijn. Maar na twee glaasjes kun je waarschijnlijk geen nee meer zeggen tegen wat alle anderen aan het eten zijn.

Wil je weten wat je WEL mag eten?
Bekijk dan eens wat onze 5:2 leden zoal eten: klik hier

En natuurlijk mag je alle recepten die hier op de website en in het eKookboek staan eten ;)

Het 5:2 Vastendieet eKookboek

Heb jij al het digitale kookboek voor bij het 5:2 Vastendieet?

Een reactie plaatsen

VIP+ Leden