BMR calculator voor mannen en vrouwen

Lichaamsvetpercentage: ben jij op een gezond gewicht?

Je percentage lichaamsvet is essentieel om te weten wanneer je je gezondheid evalueert. Het verdeelt je totale gewicht in twee categorieën: vetmassa en al het andere. Je hebt vet nodig om je warm te houden en je organen en gewrichten te beschermen. Het is echter niet gezond om te veel of te weinig vet te hebben.

Met onderstaande calculator kun jij uitgebreid je BMR berekenen:
Wil je alleen je BMR weten? Klik dan op de button Activiteitsniveau en kies Basale metabolische snelheid (BMR). Vul je gegevens in en klik op Berekenen.

Please enter your age
Please enter your gender
Please enter your height
Please enter your weight (Kg)
Please select an activity level
Your body fat percentage (optional)
Please enter your First Name
Please enter your Last Name
Please enter your best email address

Als je lichaamsvetpercentage te laag is, is je weerstand tegen ziekten en energieniveaus lager en loop je een risico op gezondheidsproblemen. Als je lichaamsvetpercentage te hoog is, hebt je een hoger risico op diabetes en andere gezondheidsproblemen.

Calorie Buring Rate of Common Exercises

* The following are the hourly calorie burning rates of common exercises in normal intensity. Intensity has very significant impact on the calorie burning rate.

Activity (1 hour) 125 lbs person 155 lbs person 185 lbs person
Activity (1 hour) 125 lbs person 155 lbs person 185 lbs person
Soccer 480 600 710
Basketball 480 600 710
Football 480 600 710
Bicycling 480 600 710
Running 480 600 710
Tennis 420 520 620
Swimming 360 440 530
Softball/Baseball 300 370 440
Kayaking 300 370 440
Walk 240 300 360
Golf (Using Cart) 210 260 310

Het is daarom belangrijk om je vetpercentage te meten en in het gezonde bereik te blijven. In dit artikel wordt eerst het nut van BMI als een meting uitgelegd. Vervolgens wordt beschreven hoe je je percentage lichaamsvet nauwkeurig kunt meten. Ten slotte kun je erachter komen of je een gezond lichaamsvetpercentage hebt en krijgt je tips over verliezen of afvallen.

Het meten van je lichaamsvetpercentage

Een vaak gebruikte waarde om te bepalen of u een gezond gewicht hebt is de Body Mass Index (BMI). Het wordt berekend door het gewicht te delen door het kwadraat van uw lengte. Het resulterende getal geeft een ruwe indicatie of u ondergewicht, normaal gewicht, overgewicht of obesitas heeft.

Er zijn echter enkele problemen met het gebruik van BMI om uw gezondheid te bepalen. Gespierde mensen hebben bijvoorbeeld vaak een hoge BMI, omdat spieren zwaarder zijn dan vet. De BMI van een carrosseriebouwer kan laten zien dat hij overgewicht heeft, hoewel hij in werkelijkheid een vrij laag percentage lichaamsvet heeft. Aan de andere kant van het spectrum onderschat BMI vaak het vetgehalte van mensen met zeer weinig spiermassa. De BMI van een lang persoon is ook vaak hoger dan zijn werkelijke percentage lichaamsvet zou rechtvaardigen.

BMI is uitgevonden om de toenemende obesitas in westerse beschavingen in de gaten te houden. Het is nuttig voor het meten van niveaus van obesitas bij een grotere populatie. Vanwege verschillen tussen individuen is het minder geschikt om het vetniveau van één persoon te meten. Het kan echter een ruwe indicatie geven.

Een nauwkeurige meting van je lichaamsvetpercentage

Als u regelmatig uw lichaamsvetpercentage wilt meten om uw voortgang bij te houden, kunt u ook een Tanita-lichaamssamenstellingsmonitor gebruiken. Onze weegschalen sturen een zeer kleine elektrische stroom door uw lichaam. Omdat vet, spieren en ander weefsel allemaal elektriciteit in een ander tempo geleiden, kan de schaal vervolgens het percentage lichaamsvet berekenen. Natuurlijk zijn er meer statistieken die u moet weten om erachter te komen of u gezond bent. Een Tanita-weegschaal kan u ook uw spiermassa, visceraal vetpercentage, botmassa en lichaamswaterpercentage vertellen. Het kan vervolgens deze gegevens interpreteren om uw gezondheid te beoordelen en u te laten weten waaraan u moet werken.

Segmentale lichaamsvetpercentages

Zit het vet in een bepaald lichaamsdeel u vooral dwars? Een Tanita Body Composition Monitor kan ook segmentale vetpercentages voor uw kern en elk van uw armen en benen afzonderlijk meten. Houd er rekening mee dat het niet mogelijk is om alleen gewicht te verliezen van een specifiek lichaamsdeel. Als je oefent en eet onder je onderhoudsniveau, zul je overal vet verliezen. De manier waarop vet wordt verspreid, verschilt echter tussen verschillende mensen en lichaamstypen.

Het 5:2 Vastendieet eKookboek

Heb jij al het digitale kookboek voor bij het 5:2 Vastendieet?

Een reactie plaatsen

VIP+ Leden